Wednesday, March 9, 2011

Kenapa perlu tunggu orang nak observe baru nak guna BBM/ABM?

Tak faham saya, kenapa sesetengah orang tidak mahu menggunakan ABM or BBM ketika mengajar? Tidak cukup masakah untuk membuatnya? Tidak ada ideakah untuk membuatnya atau... ntahlah.. Tapi bila orang nak observe, tetiba rajin pula nak buat ABM/BBM. Huhuhu.. macam tak bes je kan. Tak aci tau. Kehkehkeh..

So, cara paling selamat ialah membuat ABM/BBM yang tahan lasak dan u guys boleh guna sampai bertahun-tahun.

Di kelas 3 Mawar, saya still berada dalam topic Sea World. Masa ni dok ajar Parts of Body. Jadi, banyak la parts of body sea creatures yang saya nak kena introduce to the students. Kadang-kadang kita ingat senang aje nak ajar kan. Tapi, actually apa yang kita rasa senang tu sebenarnya susah bagi mereka. So, how to make them memorize and remember better? Of course with the use of ABM boleh merangsang otak mereka. Bagi chance depa to do the tasks and they will remember better!

Ini adalah hari terlebih rajin saya..kekekek

So, saya buat dua jenis.. satu bersama gambar, satu lagi hanya words saja. Sebab satu tu nak pelekat terus dalam kelas.. satu lagi untuk simpanan di hari tua..ekkekekek.. bukan-bukan..saya tak suka buat kerja banyak kali. Biar susah sekali, leh guna berkali-kali. :)

Biasakah anda menggunakan ini? Ini namanya Tack-It. Sangat sesuai diguna dalam kelas. Beli ni pon masa sale. Tak sampai RM3. Baru guna 2 line. Dok recycle hat 2 line tu lah. Hehehe.. Tahan lama dan tahan lasak. Kita punya ABM pun akan tahan lama dan tidak koyak. Cubalah sendiri.. ekekek..cam iklan Garnier lak..akkakak

Yang ini, saya laminate kan dia (Ececece..mementang la dapat mesin laminate baru..asek laminate aje) Ye...kita harus laminate nak bagi dia tahan lama. So, tak de la kalut kalau tetiba orang nak observe kan. Buat la untuk semua topik, leh tahan dalam 5 tahun.. sapa-sapa saja leh masuk tengok you all. Kakkakak.. (Ketaq oit kalau orang mau tengok..hehe)

Ulikan Tack-It tadi dan lekatkan dibelakang kad anda...

Sedia untuk mengajar. Yang ini, saya just guna kepakaran saya melukis yang macam ntah haper-haper tu dan suruh kanak-kanak riang paste the words.. berebut kooo.. Kalau tak kontrol, mau orang ngata kelas saya ni hampeh..bising.. tapi masa kat maktab, lecturer saya kata.. kelas bising tak pe.. janji budak belajar.. hehehe


Kalau kelas belakang, bagi macam ni saja untuk satu hari sudah cukup. Jangan bagi banyak-banyak..kang ada yang pening lalat. Hehehe.. Tapi untuk kelas 3 Mawar yang cerdik belaka nih, lepas aje mereka belajar the words, saya mulakan dengan bina ayat mudah. First depa kena pilih satu sea creature yang mereka suka dan mula bina ayat untuk menceritakan pasal sea creature depa. Haruslah bina ayat yang ada kaitan dengan words yang mereka belajar..

Apa pun, masih ada kesilapan dalam membuat flashcard ni sebab saya menggunakan font Arial Bolded yang kurang sesuai. Sepatutnya guna Comic Sans sebab huruf 'a' nya tidah berbentuk yang kita dok latih kat budak..

Yang ni pula latihan mudah nak tengok sama ada mereka ingat ke tidak benda yang kita dok ajar tuh. Ni kira malas giler nak cari gambar dekat tenet and buat mcm soalan orang Pro.. kakakak.. Lukih aje sudah.. santek ke, tak santek ke, belakang kira.. janji ada nampak cam ikan..kakakkaka....

Sekian, selamat membuat ABM! Kakakaka

2 comments:

Ah Win said...

kan best kalau sayuran segar dari ladang juga boleh di laminate...

~belacan bakar boleh laminate tak? bolrh guna byk kali..nak kena observe pun eazy breezy je sbb bahan tersedia

Ticer Syah said...

kakkka.. kalo sayuran segar, wajib la pi beli hat mainan ponya maa..kikikikiiki

God Bless Us!

Daisypath Anniversary Years Ticker
Related Posts with Thumbnails