Sunday, January 3, 2010

Ist day @ school.. capek bangat!


My students!

Hari ni area Kedah, Kelantan and Terengganu dah start schooling. So, hari ni bangun super awal sebab nak bawak Adam pi kelas dia untuk copkan tempat duduk terdepan. Tapi tak awal juga sebab bertolak jam 7.00 pagi. Berangan nak kuar jam 6.30 seh..cess!


Semangat baru dengan baju baru, beg baru, suar baru, kasut and socks baru..suma baru lah!


Aku pon camwhoring bajet macam lawa aje time nih..waakkaka

Aku sakap kat Adam..
"Eh kita dah lewat ni..Nanti tempat kat depan dalam kelas takde dah.."
"Mama..ni malam lagila.."


Gelap macam malam daa..sabo je..padahal dah kol 7 lebey lorr..

Sabo je. Then, sampai skola punya la banyak kete..oh..gambo di atas tu queue nak parking kat skola Adam. Hari ni first day, so mesti la ramai parents hat Year 1 tu yang bikin jam pagi-pagi ni.

Dapat park aje, terus kuar hantaq Adam ke pintu kelas. Then, dia nampak kawan dia dok belakang, terus dia nak pi..aku tarik dia dok depan. Sebab Encik Adam ni kan ke jenis leka aje. So, tak ble kasi dia dok ngan geng..sat gi dok nyembang, keje tak siap sudahnya!

Then, lepas dah puas ati tengok dia duduk kat mana terus aje aku ke skola. Breakfast at school then perhimpunan. Si Anis mai lewat plak. Sahih hantaq anak dia ke school nih.

"Syah..anak I buat perangai la.. tamo masuk kelas plak.."
Pehtu dok main tepun ngan huby dia soh tolong tengok anak kat skola. Maklumle Year 1. Excited terlebih la plak..
"Masa Adam masuk Year 1, you tunggu dak?"
"Weh..hang tau dak. Si Adam dulu masa dia masuk tahun 1 dulu, I hantaq takat pintu pagaq ja..I habaq kat dia..tau kan kelas mana..then dia angguk..berani ke..dia kata okeh.. then I kata..ok, masuk kelas terus..Mama nak pi skul ok..then dia terus jalan aje laa.."
"Laaa..you hantaq situ jaa..tak pa kah?"
"Tak pa aih..pehtu kena marah ngan pak mentua I la..wakakaka..sebab dok biaq anak pi masuk kelas sendiri..Last2 anak I dok belakanggg skali..tu pasal taun ni I pi hantaq sampai pintu tamo kasi dia dok belakang..nanti dia main"
"Takpe..I suruh my hubby tunggu my daughter sampai rehat karang.."

Tengah-tengah syok sembang, dapat SMS..
"Unta ko bila nak amek?"
Polakkk..aku tengah assembly plak. Mo balas pipit tatak...maka Advance pipit la jawabnye..kuikuikui..
Sepantas kilat aku membalas dan mamat tu pon balas lagi..chewah..macam skandal plak..wakakkaka..
"Aku balik mkn dulu satgi aku ngan bini p skola smula."
Hoh..sat gi bini ko serang aku polak wakakakka..
"Puuiihh..dak aihh...kami oookkk.."
Clearrr..

Tengah nak turun tangga ternampak plak Mamat nih..
"Weh.."
"Weh.."
Jejak kasihan polak..wakakakak... nak wat macam mana.. aku kenal mamat ni dah nak dekat setahun dah. Ini pes taim bertemu muka..kuang kuang kuang..dok jumpa kat blog ngan Pesbuk aje..

Then dia bagi aku Unta polak.. from Dubai okeh!

Silalah jeles ngan untaku ini.. the latest fridge magnet collection! Yeeehaawww!

Macih la encik Supiudin kerana sudi memberikan hamba fridge magnet vogue ni. Kuikui.. nanti ko pi China beli kat aku lagi okey..kuikuikui (sungguh tak malu owner blog ni...hoh!)

Habis skola terus start engine kete. Amek encik Adam and terus ke kedai makan. Nak masak tak dan okeh.
Soalan biasa Adam tanya..
"Mama posa dak arini?"
"Dak..awat?"
"Nak beli ABC, leh makan sama"
"Ok laaa"


Ni la ABC yang Adam suka. Kalau dia makan sorang memang wajib tak habes. Tu pasal Adam tanya aku posa ke dak. Kalo aku posa..takde chance dia nak makan ini ABC...kuikuikui. Oh..tak mahal pon ABC ni. RM 2.00 aje lorrr! Penuh bahan-bahan kat dalam. Tu pasal makan sorang tak abes. Dan rasanya sangat SUPERB dan ada eskrem lagi. Boleh didapati di Restoran Taman Tunku Sarina. Tokey dia Nazri.. pemilik R1. Huhuhu.. Dokek jo kat umah den ni haaa..

Lepas makan, amek Nopal kat nursery plak, then balik rumah terus. Mandi, itu dan ini, Adam sebuk nak watching TV. Aku kata..meh sini turun bawah, wat homework ka apa kaa...menurut perintah aje walaupun hati tu panas. Pastu encik Nopal pon demand nak fries ngan ayam goreng. Kena la den menggorengnya. Then kol 4 pm amek Salman plak kat rumah jiran. Kol 5 kekanak riang pi ngaji Quran. Then berpoya-poya ngan jiran kat luar sambil tu kasi ayam dalam fridge lembut nak masak dinner jap gi.

Waktu malam masa nak start masak untuk depa (aku malam dah tentu tarak makan lorr..huhu) Tingat plak nak beli barang-barang untuk skola dan kelas..aiyooo..
Buat le muka seposen kat encik Hubby agar sudi membawa daku ke kedai di Jitra. Hajat di hati nak beli sticker aje. Tapi biasalah..tanpa shopping list, melampau-lampau lak jadinya. Hoh! Kali ni Mak depa yang ober tak hengat..wakakaka..

Sebab terkenangkan pencil box aku yang begini..

Sudah terlopong lorr..zip pon tatak guna..kuang kuang kuang..beli kat Cameron masa bulan 3 hari tu. Huhu..


Yang ni plak aku beli. Ober kan.. Beli pencil box untuk diri sendiri. Ini kali ladybird plak coraknya..somel! Then, stickers untuk ditampal kat buku-buku kanak-kanak riang.. so aku tak yah nak jerit2.

"Take out your English 1! English1! Not English 2 laaaahhhhh!!!!"
Sikalang aku just berkata dengan nada ayu..
"Okay children..please take out your green book!"

Mudah ye dak? Ada certain school yang gunakan different coloured wrapper untuk buku buku latihan, but for me rasa macam membazir, so why not use the coloured stickers instead kan!

Habes aje shopping kat QS Stationery kat Jitra singgah plak ke Ayuria. Kedai kain, nak menengok dan membajet kain nak tutup papan kenyataan kelas aku yang dah tentu le berlobang-lobang mengalahkan jalan raya yang tak berturap sebelum tibanya pilihanraya..wakakakka

Ada satu kain kosong sangat aku berkenan kalernye. RM 2.80 semeter! Waduh. Mau beli seplo meter.. Sila kirakan ye! Pisan pisan. Hari tu dah habes RM30 setong! Ni plak.. hua hua hua! Tu tak termasuk lagi alas meja untuk tiap-tiap kekanak riang punya meja! Pungggaaahhh!!!! Belom masuk lagi kertas-kertas kaler, kaler-kaler, bunga, itu dan ini untuk bagi kelas aku vogue! AiyoooooOOOoooOOo..leh juling mato den!

Err..ada sapa-sapa nak sponsor untuk mencantikkan kelas aku? Silalah sponsor.. dapat pahala taww! :)

5 comments:

MaszLaVista said...

AKU PON NK HANTAR POPOT GI SKOOL JUGAK LAA...

err..pesallak tercaps lock sume nih?

weh, lki aku dok baca blog hang tadi..dia ckp "amboi blog ni..siap ada dialog2 tu..jenuh noo nk baca blog dia..panjang sgt..kekekekekek"

eeeda said...

Hang ari pertama persekolahan 2010 dah berlalu dgn pelbagai story.... aku tak sabar nak tunggu esok nie...

ONE ZABA said...

hari ni baru nak mula pi sekolah. hujan pulak pepagi ni. bebudak pulak liat sungguh nak banugn pagi. jenuh mak dia keriau.

AreDa said...

takde duit la nk sponsor kelas cg..haha

Ticer Syah said...

masz: beta akan coba utk mengurankgn dialogue..wakakkak...kekalkan kesabaran untuk membaco!

eeeda:
haha..mmg pon.. mcm2 benda leh jadi dalam sehari..kalau tak buat blog..tatau kan..kuikuikui

oneZ:
mmg le liat sbb dah lama coti2 malaysia..ehhee..sabo je laa..

areda:
hoh ko nih.. meh la sponsor cikit.. sponsor doa bagi i jadi kaya pon ok..wakakkaka

God Bless Us!

Daisypath Anniversary Years Ticker
Related Posts with Thumbnails