Saturday, November 7, 2009

Sudah terer sket!

Hari ni ada kuliah bersama encik tutor yang ustaz lookalike..wakakaka.. sangat kurus dan kering dan aku rasa dia ni kena amik supplement bagi body dia besor sket..ngehehehe.. So, we learned about Adobe Director. Satu perisian yang membolehkan kita membuat aplikasi multimedia untuk digunakan dalam kelas. Assignment this sem pon membabitkan si Director nih. Aku masih belom terer Adobe Photoshop, sudah diajarin pula dengan Director nih. Maka kesengalan akan bertambah la aku rasa.

Tutor sakap..
"This program is like you want to make a movie.. now you are the director.. you pick the cast, you choose the setting and put all your casts on stage.."

So kat sini aku tau le serba sikit tentang istilah stage, sprite (aku ingat air sprite dowh), cast dan macam-macam lagi.

Dan seperti biasa, geng2 sengal seperti kitaorang ni memerlukan tutor yang mempunyai kesabaran yang super tinggi..

"Sir, we lost the stage! Tetiba hilang la sir.."
"Ok, wait.. orait..sini.. haa..click here whenever you lost it.."
"Oooo..."
"Apsal sir punya benda-benda tu melekat..kitaorang punya macam floating.."
"Eh, kenapa ye.."
"Ntah le sir.. magic nih!" kuang kuang kuang

"Sir.. kat mana itu barn door apa bala tuu..."
"Tak jumpa ke? Isk.. wait I show you.. ok..ok..ok.. here you are.."

"Eh, sir..apsal le laju sangat my screen ni.. tak ble ke nak slow?"
"In that case, you click kat timer belah atas..bentuk jam tuh"
"Aitt..mana ada bentuk jam.. aiyooo...takde pon jam randik kat sini..bio betik!"
"Sat noo.. owh.. you have to click here first.."
Shit.. sangat lembab we all nih..

"Dei bro...you ada jumpa barn door kah?"
"I ni dari tadi dok blur.. tak jumpa apa pon.."
"Hoh! Ko lagi sengal dari kitaorang..wakakakakakaka" gelak tahap dewa19 kat mamat ha-ya-nun-dal-wau tu.

Sungguh best belajar hari ini because the tutor tu very the sabar and tawadduk dalam mengajar cikgu cikgi sengal and buta IT nih..wakakakka.. Apapun we learn something new and also very berharga dan sudah tentu boleh digunapakai dalam PnP. (Itupon kalau keje cikgu ni hanya mengajar sahaja tidak membabitkan keje-keje lain yang sentiasa mengganggu core business kita..ada betoi kah cikgu cikgi sekelian?)

We took around 2 1/2 hours to do 3 slides beserta dengan gambo2 yang gedik2 tu and text naik-turun-naik-turun.. teruja giler seh! Bila berjaya buat..

"Wow.. santekkk.."
"Kagum aku nengok akunye hasil..waakakka"
"Syabas beta..syabassss" (oke..ni aku saja tambah..kuikuikui)

Pehtu..
"Sir, regarding the assignment.. macam mana saya nye? Boleh dapat A kah?"
"Wait first.. saya tengok storyboard you...Storyboard okey.. hmm..depan nampak macam ok. But I have to read first.."
"Agak-agak kalau tak dapat A, you call me ok. I adjust lain..kalau you tak call I, then you give me B..siap la you!"
"Haha.. boleh plak ugut tutor..first time nih..hehe"
"Tak kira.. pantang nenek moyang we all tak dapat A..ngeee"
"Nanti I tengok.."
"Promise ye.."
"InsyaAllah..."

Jaga ye encik Norazman.. tak dapat A, I ligan you up and down just like the text in Adobe Director did..wakakakkaka...

Sebagai ayat penutup murid tahun 6.
-We went home tired but happy- (Cik Anon--sila muntah bila baca ayat aku nih) Kuikuikui...

No comments:

God Bless Us!

Daisypath Anniversary Years Ticker
Related Posts with Thumbnails