Tuesday, November 10, 2009

Berita terkini

Hari ni ticer Syah melaporkan dari kediamannnya yang sangat comel dan bebas banjir. Tajuk utama:
  • Banjir masih lagi belum surut di satu dua tempat.
  • Tanah runtuh di sekitar Darulaman Heights 2.

Tidak ada peluang untuk pemberita melalui kawasan banjir ini kerana bimbangkan kereta bukan four wheel drivenya ditenggelami air sekaligus mengakibatkan kerosakan yang dasyat!

Hari ni banjir masih lagi melanda di kawasan Kubang Pasu terutama sekali di kawasan laluan pintas untuk semua penduduk Taman Tunku Sarina menghala ke Pekan Jitra 2. Ini membuatkan si pemberita (dalam konteks ini aku lah) tidak dapat pergi ke tempat kerja dengan menggunakan jalan pintas potong pendek ( short cut). Oleh itu, perbelanjaan minyak akan bertambah lagi pada bulan ini. Sabo je la yek.. Kedalaman banjir tidak dapat dipastikan kerana tidak ada orang yang berani mati mahu menguji kedalaman tersebut. Dalam firasat hamba, adalah dalam ketinggian sebijik atau sebijik setengah kereta...hehe..
Ini mengakibatkan kebanyakkan pemilik kenderaan, berpusu-pusu menyelamat kenderaan dan harta benda selagi boleh. Mereka mencari tempat yang setinggi boleh bagi mengelakkan luka lama berdarah kembali... kos nak overhaul tinggi tuuuhhh...


Tempat parkir kereta yang agak tinggi dengan harapan banjir tidak akan sampai. Padahal banjir hanya 500 meter di hadapan!


Air sungai turut mencatatkan paras merbahaya, oleh itu, penduduk sekitar dikehendaki berjaga-jaga terutama sekali apabila hujan tanpa henti berlaku. Sungguh bahaya! Kerana air akan naik tanpa amaran. Ikut dan jaa..


Pemberita terpaksa melalui jalan di sepanjang sungai ini untuk menuju ke rumah di mana ia merugikan pemberita kerana lebihan jarak lebih kurang 5 kilometer (main hantam ja nih..wakakka)

Berita selanjutnya.

Dilaporkan ada satu kejadian tanah runtuh di kawasan rumah orang ada-ada iaitu di Darulaman Heights 2. Kejadian yang berlaku di sekitar jam 1 ketika umat Islam sibuk hendak mengerjakan solat Jumaat. Saksi mendakwa pada awalnya mereka hanya melihat rekahan di tembok dan semakin lama melebar dan akhirnya selepas sahaja orang pulang dari solat Jumaat, sudah runtuh. Tiada kemalangan jiwa dilaporkan. Bagaimanapun, pemberita berasa amat gerun melihat kejadian ini. Tidak disangka-sangka, kawasan mahal ini pun boleh juga mendapat bencana. Kuasa alam dan sesungguhnya alam sedang marah kerana manusia begitu rakus dalam menjalani aktiviti tanpa menghiraukan ketenatan Bumi.
Namun yang demikian, penghuni rumah ini dikatakan sangat bertuah kerana rumahnya sedikitpun tidak terjejas. Tidak dapatlah dibayangkan apa yang akan terjadi sekiranya tanah itu menggelongsor lagi. Pihak berkuasa telah melakukan aktiviti pemulihan dengan secepat mungkin dengan menutup kawasan yang terdedah kerana bimbangkan kesan runtuhan yang lebih teruk.
Pemberita amat kesian dengan pemilik rumah. Siapakah yang harus dipersalahkan? Majistret? Lawyer atau Tukang buat Pagar? Jeng jeng jeng...


Kawasan runtuhan yang terdedah telah ditutupi dengan plastik biru supaya hujan tidak lagi terkena pada tanah yang boleh mengakibatkan runtuhan yang amat dasyat.

Berita terselit

Aktiviti menanda kertas peperiksaan untuk 6 subjek (3 kelas), mengisi buku School Based Oral Assessment untuk tiga kelas, mengisi rekod profil untuk sebuah kelas telah pun dilaksanakan dengan jayanya. Pemberita telah berjaya melakukan aktiviti tersebut dalam masa seminggu sahaja...Pecah rekod! Tahniah untuk diri sendiri!


Sadakallahulazimmm...

Dan hari ini, pemberita telah mendapat durian runtuh kerana telah dipanggil untuk menyampaikan ceramah protokol di SK Hj Wan Yahya, Sanglang. Terima kasih kepada Encik Nasir sebab bagi pemberita balik awal...hehe.. I dah tukar jadual tau boss.. ada kerja lagi I tinggalkan untuk depa..hehe..
Pemberita telah berjaya menyampaikan ceramah dengan jayanya dan mendapat durian runtuh. Makacih buat semua yang sudi mendengar celoteh saya ye. Dua tiga kucing berlari, lain kali panggillah lagi...ngehehehe. Tak malu!

Sekian berita yang nak kata pendek tak pendek, nak kata panjang tak panjang.. dan pemberita masih lagi belum siap kejenya..sungguh HOH pemberita nih..huwaaaaaaaa...

5 comments:

Ateh said...

wakakaka...itu saje komen gue hari ini..one more time...wakakakaka

p/s : rumah org kaya apa kisah...manyak duit beli rumah kat tpt lain plaks...

.: mama cute :. said...

cess..kureng sungguh ko nih..wakakakka... btoi gak..tp kalo orang kaya tu mampu beli rumah tu aje..mcm mana?kesian gak..ehehe

ONE ZABA said...

berita diterima....roger!!!!!

atas sini banjir tak ada tapi tanah runtuh menjadi-jadi la.

MaszLaVista said...

panjang bonar entry eh..mongah den nak baco ..

.: mama cute :. said...

oneZ:

ko tu memang tompek tinggi bonar..wakakaka.. awal taun hari tu kami pi cameron, nk p ke skola orang asli tapi tak ble pi sbb tanah runtuh..sungguh sedey...

masz:

hoh.. kasian beta mendengarnya.. hehe.. samat membaca..kekekek

God Bless Us!

Daisypath Anniversary Years Ticker
Related Posts with Thumbnails