Tuesday, August 28, 2007

Nak jadi kayaaa... nak jadi kayaaa...

Dulu kecoh cerita pasal kes penipuan gores dan menang. Yang kena tipu, dah tentunya orang-orang yang selalu berangan nak jadi kaya dengan cepat. Kadang-kadang aku heran gak, tidakkah mereka-mereka ini terfikir tentang bahayanye mempercayai golongan penipu halus yang bergerak secara aktif di kawasan kampung dan perumahan.

I think actually we should think twice before we made a decision. We should think wisely and also critically. This is where the critical thinking skills come in handy. I thought we already knew that there is no shortcuts to become rich. Unless you were born in a silver spoon, baru lah considered cepat kaya. Hehe. But then, still, people can easily being tricked with these kind of penipuan. Lepas tu ada plak, skim piramid, the Pak Man Telo moden, pelaburan melalui internet, e-itu la, e-ini lah. Just pay certain amount and tak payah buat apa. Within a week, duit akan naik berlipat ganda. Phewww... kalau macam tu punye senang, dah ramai dah klon Syed Mokhtar AlBukhary bercambah di Malaysia. Ramai jutawan baru yang tumbuh bagai cendawan di Malaysia. Aku pun boleh tukaq kereta ikut suka aku. Huhuhu. Tapi still takde jugak dalam list Forbes orang Malaysia baru yang jadi jutawan melalui cara tu.

Kesian oh kesian. That's why education plays an important role here. Tapi yang herannye ada jugak org yang educated still terlibat with this matter. What happen ek? Itu la orang kata kuasa wang. Manusia mudah terpedaya dengan wang. Masing2 nak kaya so that they can buy things that they want to buy. Nafsu nafsi la tu. Apabila nafsu sudah mempengaruhi minda, nothing can stop them to invest their money in many improper ways, dah la tu, siap berharap akan jadi JUTAWAN... hehehe...
So, to all my friends, kalau ada sapa2 suruh invest money tu, siasat la dulu. Yang suruh kita gores sambil digoreng dan kununnye boleh menang tu, kita minta kad kuasa mereka, whether depa ni legal ke illegal. Ambil masa dan jangan terpengaruh dengan manusia2 ni. Sesungguhnya tak susah pun kalau kita take time untuk periksa kesahihan mereka rather then we just give them away the money kan... Fikir-fikirkan...

2 comments:

Ateh said...

Gue pun penah gak orang gores menang datang, layan le gak sbb nak bagi diorg komisyen. Peh tu, tetiba dapat lak perdana..herannye dia lak yg over acting, terjerit macam dia plak yang menang... Aku? Aku buat muka toya je...tension diorg...sbbnya thinking skill ada ...kuikuikui. Aku selamba jer cakap x minat perdana peh tu blah. Bengang jer cina dua ekor tu...

Ticer Syah said...

sama le macam kat umah aku. masa baru pindah, kununnye nak buat survey nak bukak supermarket. aku tau dah taktik depa nih, tp layan p la... skali bukak sampul, dapat hadiah suku juta. dia terlompat macam orang glerrrr.. air liur tersembur, mesti tak gosok gigi. hampeh. pastu nak pinjam hset aku nak call bos dia, tak dak pasal aku nak bagi, dia guna la hset dia sndiri, tunjuk keratan harian metro laaa, gambo pemenang depa.pastu soh aku bayo plak rm 2500 utk barangan letrik yang takdak brand. cilakoi btoi, laki aku cakap, sori la, saya tak mau... u amik la itu hadiah.. tensen gler babassssss..huhuhu

God Bless Us!

Daisypath Anniversary Years Ticker
Related Posts with Thumbnails