Saturday, February 4, 2012

Private Hospital vs Government Hospital

Kenapa tak pergi hospital kerajaan.. Kan ke lebih jimat dan tak perlu keluar satu sen pun. Kalau ada pun tak sampai seplo ringgit. Ini nak kena bayar sampai riban-riban just untuk delivering the baby. Duit riban-riban tu lebih baik kita simpan beli barang baby daripada dok bagi kat spital prebet.

Itu yang selalu kita dengar dari kawan-kawan kita dan juga Omak. Kehkehkeh. Kenapa ye kita prefer pergi ke prebet spital. Kengkadang it's not about the money, tapi keselesaan dan layanan tu yang kita mahu. Masa bersalin the first baby, memang pergi ke gomen. Dan time tu still kat hospital lama, and you can imagine how crowded the hospital was at that time. Masa mula check in depa bagi duduk third class. Layanan pon third class la, cuma since they knew that I am the government servant, maka layanan tu elok la sedikit. Of coz not all nurses are like that tapi disebabkan beberapa orang ini, maka lumpur tetap akan terpalit. Lepas tu, bila dah ramai sangat patients, you cannot expect them to entertain you like tuan puteri whatsoever. Jadi kena la bertahan. Ada nurse yang muka manis hati sejuk tatkala melihat mereka, dan ada muka garang tak hengat macam nak makan orang, sampaikan kita nak tanya soalan pon kita rela mendiamkan diri saja. Hehehe..

Kalau dekat private hospital ni, layanan dia lain la sikit, cakap slow-slow aje ngan kita takde nak nengking-nengkingnye.. kalau kita repot..kompem la itu staff kena goodbye ok. So, itu bezanya. Lepas tu patients tidak la seramai di hospital kerajaan. I remembered when I delivered my first baby... todiaaaa orang pakat nak bersalin... secara berjemaah di dalam bilik yang panjang.. semuanya dipisahkan dengan curtain saja.. lepas tu pakat dengaq la orang ni teriak, orang ni terpekik, orang ni dok berdoa dengan kuat tanpa henti dan itu membuatkan I stressed out sama.. kekeke.. Lepas tu kita pon jadi juga bahan kajian depa. The doktor pelatih akan hurung u macam lalat untuk belajar ye anak-anak murid sekelian.. Malu tak hengat..

So, kalau kat private, the only doctor yang dok rawat kita tu la yang akan layan kita dari awal sampai habis ok. Nurse pon terpaksa sod bo ro kalau kita dok buat ngada-ngada..kakakaka..

And the best part kalau dok spital swasta.. dapat pree gip tak hengattttt... Bak kata Omak..

"Hoh.... suma tu dia dah kiraa.. "

Tak kira la Omak.. janji den dapek jugokk.. kakaka..

This time dapat 3 bags, one box and one goodie bag hat plastik tu..

Beg merah from Mead Johnson leh isi diapers and wet tissue.. I loike, Kotak hijo tu ada vouchers, set mandian baby, diapers, Antabax product, plastic bag biru, ada set mandian bayi lagi, diapers, Dettol product hat kecit konettt, beg purple biru ala beg Longchamp tu.. from Anmum and the last yellow bag tu dari Enfa Mama, ada susu baby, diapers ngan apa benda ntah.. suma barang baby.

Sungguh best dapat pree gip ok. Yang tak bes ialah voucher depa yang tahan sampai hujung bulan ni, lepas tu kedainye paling dekat ialah di Penang.. Ini kijammmmmmmmmmm..

Sekian, I leb pree gip.. kakaka

4 comments:

Ibu Aqmar said...

terpulang pada kemampuan masing2 juga kan..ikutlah mana2 pun, janji anak boleh lahir dengan selamat Insya Allah..Amin

Saye blom pernah merasa bersalin kat spital pribet lagi..mcm besh jer..tp blom berkemampuan..so redoo je laa..huhu

emy|farid said...

untung ye kak,
ikut selesa kita la kan.......
:)

ah win said...

dah 2 anak..aku pi swasta.
2 different place.
2 different cost.
tiap2 kali beranak..main kutu n kumpul bonus asb, bonus tabung haji n duit tunggakan gaji

aku dengar cite pasal reputasi gomen hosp byk sgt..n my mom pun encourage aku pi private.

sbb aku ditakdirkan 2-2 ceaser..mybe kalau aku kat gomen..aku dah lama jd arwah (wallahualam)
aku bleeding..n those in private treated me well (of coz la it's bcoz my RM kan)

motivated because of money and motivated because u r force to do it are 2 different things alltogether
(bak kata org..ade duit semua jadi)

Ticer Syah said...

akma:
kita pon duit leh bilang ngan jari.. tapi dah tau nak bsalin sini kan.. kita buat tabung asing, lepas tu main kutu dan pastikan dapat masa nak dekat time meletop tu.. kekkekeke.. klau nak harap duit gaji p bersalin kat prebet memang leh pisannn.. kikiki. nak buat camna.. ada bad experience dengan gomen masa first baby..terus serik.. hehu.. kita tak mau jahit banyak2.. sampai sejam kekdahnye.. sakit seminggu lebih kat tmpat jahit tu.. hehu.. nehi2.. terus rasa phobia.. tu pasal rela simpan duit semata2 nak p kat prebet..kehkehkeh

emy|farid:
kalau takde bad experience mungkin km p ke gomen gak.. kekeke.. tatot nye pasal.. sanggup la kompol duit semata2 mo p situ.. kehkehkeh..

ahwin:
haiyoo.. kalau bedah lg mahai ok.. mo 5k.. pisann.. tp kita kalau kena belah.. kita p gomen plak ok.. sbb banyak benor lak sampai 5k nk belah..kikiki.. (kedekut tetiba) ngehngehngeh

God Bless Us!

Daisypath Anniversary Years Ticker
Related Posts with Thumbnails