Monday, February 13, 2012

Bila kita jadi pekerja..

Hari tu kan ke heboh citer pekerja KFC mengamuk. Jadi aku pon nak share story masa pernah jadi pekerja seperti itu. Masa tu baru je habis belajar dan boring dok rumah. Boipren pon dok jauh, untuk mengelakkan kebosanan dan mengisi masa lapang, maka aku pun apply la kerja dekat Shakeys Pizza yang terletak di Jusco Ayer Keroh. Pelanggan memang la ramai especially kalau masa dapat gaji dan cuti am. Bila kita jadi frontline, of coz la kita diperhati dari atas ke bawah.

Manager time tu Encik Azman, dia seorang yang sungguh sod bo ro dan tak pernah nak marah. Kalau hangen pon dia marah perlahan, itu pon dalam senyum.. kekeke.. susah nak jumpa manager camtu. Insiden macam KFC tu pernah juga aku rasai. Time tu tengah busy giler, kastemer ramai tak hengat.. Kat kaunter penuh manusia cam haper aje. Yang nak take away lain, meja makan pon penuh tak hengatttt... Skru kaki memang macam nak longgar.. so bila kita tengah stress haruslah kita cuba berlawak jenaka dengan kastemer sama..

Tapi ini satu kastemer bajet cam aku-jutawan-kau-tak pandai-tu-pasal-ko-keje-ini. Kastemer camni memang payah ok. Sambil layan itu kastemer, dok buat la keje lain sama (buat air, amek oder orang len) sebab dah ramai dan pekerja pon suma pakat busy. Jadi dalam kol 10 ada orang call nak cakap ngan manager. Ooo.. rupanya nak repot pasal aku. Katanya aku tak seriyes melayan dia. Pehtu nak soh manager aku bentikan aku la.. itu la ini la.. pergh.. cam hampagas ok. Aku memang ingat itu kastemer.. muka dia sentiasa emo tatkala ngoder.. sebab kan ke ramai giler orang kat kaunter.. dia macam nak kita layan dia sorang aje.. padahal tangan tak cukup nak buat air lagi, oder dia pon kita dah anto kat kitchen.. Cittt larrr..

Dah habis mengadu domba kat manager, terus aje manager aku citer A-Z. So, manager tanya.. now .. what should I do? Haiyo.. ikut you la boss.. Then, terus manager kata.. hmm.. lain kali kalau dia datang.. you layan dia cam puteri.. faham? Ye larrr.. kataku..

So, the next time minah gebu tu datang.. aku terus serah dia kat orang lain. Tak koser nak layan minah gebu bajet cam kaya sangat.. padahal takat pizza camtu aku leh beli tiap2 hari tapi saja tak mau takut jadi cam dia.. kahkahkah..

And by the way, kepada mereka yang memandang rendah pada geng-geng yang keje KFC, McDonalds, Pizza Hut, Shakeys Pizza atau yang seangkatan dengannya, tolong jangan pandang rendah kat depa ok. Depa tu bukannye bodo piang ke, malas ke haper.. masa aku keje kat situ, mostly yang keje tu students, ada yang orang susah, so kena la buat part time nak sara hidup belajar kat situ. If you think that they are stupid.. you are so wrong. Time aku keje situ, dah ada Diploma, saja keje situ sebab takde menda lain nak buat kat rumah...dan ada dua tiga orang dok jadi student lagi. Ada yang dok tunggu result SPM time tu. Yang dok keje permanent tang tu cuma manager, dan dua orang pekerja senior (walaupun muda dari aku). Walau bagaimanapun mereka pon cekap dalam kerja mereka..

Walaupun betul customer always right, kita as customer kena la sama-sama sod bo ro dan saling tolak ansur. Itu lebih baik kan. Dari nak tunjuk yang mementang kita ada duit lebih sikit maka kita harus eksen. Dan opkoz.. kalau masuk bab racist, sapa pon leh emo..

Dealing with human being memang leceh pon...


No comments:

God Bless Us!

Daisypath Anniversary Years Ticker
Related Posts with Thumbnails