Thursday, September 15, 2011

Ambra and Belimbing Buluh!

Semalam makan buah koko pemberian anak murid. Hari ni Ustazah Ain menghulur buah-buahan ini pulak. Hehehe.. Maklumlah semalam dok bercerita tentang betapa lazatnya buah belimbing besi kat rumah Omak kami. Tetiba dihulurkan pula belimbing buluh bersama ambra saiz kecit. Kuikuikui. Ini namanye rezeki orang perut besor.. Kakakka..

Bila saya membedal sebiji, Cikgu Razak dan Ustazah Umi terus buat muka macamkan mereka pula yang makan. Lepas tu pakat tanya.. eh tak masam ka? Eh.. kami rasa kembang tekak.

Erk... masa saya bedal sebiji dan kemudian lagi sebiji, saya rasa takdelah masam sangat. Malah sedap dan enak berkrim disukai ramai. Kakakaka.. Ada kawan bagi petua makan dengan garam. Oh.. tidak perlu.. Kalau makan dengan garam, rasanya bertambah lagi percentage darah tinggi gue. Kuikuikui. Beri denjeres okeh!

Selain dari makan begitu saja, kita boleh masukkan belimbing buluh ni kedalam masakan seperti Masak Asam Pedas Melaka dan juga Masak Lemak Cili Api. Ce try tengok. Mesti nanges kalau makan sebab masakan cepat licin. Bila licin mesti stress sebab tak dapat nak jilat mangkuk kuah.. akkakaka

Macih Ostajah Ain bagi den menda ni.. Kuikuikui.

Dan bila dah dapat apa yang kita teringin. Oh.. ada satu lagi buah yang dah lama kita tak makan...

Buah Nam Nam. Gambar ini dicilok dari sini.

Dulu rumah Omak pun ada tanam. Tapi dah ditebang sebab takde orang makan pun. Tukang bedalnya pun saya ngan Kak Angah aje. Lepas dah tak dok situ, nobody nak bedal, tu pasal kena tebang.. Hehu.. Cian pokok nih...

So, ada sapa-sapa tau kat mana nak dapat buah ni?

Hihihi.. Sekian, macih

8 comments:

missn said...

Salam..
teringin nak makan masak lemak udang dengan belimbing buluh tu...
tapi sush nak cari belimbing tuh.. huhu..
kalau kat sini panggil buah nam nam tu asam katak..
sedap..

Ticer Syah said...

mmg le susah nak cari belimbing buluh tu.. kita kena tanam sendiri la gamaknye..kakakka

iyan shazlind said...

buah ambra @ kedondong tu mmg sedap makan..rangup je..:)

p/s : ish2 cam nak menitik plak air liur ni heee

iyan shazlind said...

buah ambra @ kedondong tu mmg sedap makan..rangup je..:)

p/s : ish2 cam nak menitik plak air liur ni heee

~ZaZa~ said...

umah saya ad ticer..berlambak2..nak ke???

Ticer Syah said...

zaza:
alamak..meleleh air liur ai ni! huwaaaaa... err..buah hat mana ada ni? kakaka.. kang silap buah kang pisan ai.. kuikuikui

~ZaZa~ said...

buah nam nam tu la..nak ka????

Ticer Syah said...

aaa.. meh la kat ai sepelestik.. kuikuikui.. sodap leh makan begitu saja.. kehkehkeh.. i lebiu.. tetiba.. :p

God Bless Us!

Daisypath Anniversary Years Ticker
Related Posts with Thumbnails