Sunday, May 22, 2011

Hati-hati dengan perampok kad kredit!

It was a lazy Friday. Oh.. ada juga hari malas..ekkeke.. Jadi semasa sedang sibuk bermanja-manja dengan hubby di dapur, dapatlah call daripada mana ntah. The first thing depa tanya is about my credit card. Dalam hati tiba-tiba berkata..

"Eh, kad aku suma sudah bayar..apsal nak call lagi..sengal"

Tapi layan je la kan. Mula-mula mamat tu tanya untuk kepastian sama ada kita still guna kad tu. Pastu tanya jenis apa, Visa or Master.. pastu tanya kaler apa plak. Eh eh.. banyak songeh. Time ni aku dah rasa sesuatu meng-ikan (something fishy..akkakak). Ye la, kalau betul kau dari bank toott..takkan kau tak tau aku guna kad jenis apa kan.. ciss! Dan terus aku tau ini mesti spesis nak meragut duit aku dari kad..

Susah payah beliau nak trick aku lagi..siap tanya still on ke tak kad tu, then tetiba mintak nombor kad kredit aku! Ewah..ewah.. Terus aku potong..

"What is it for?" Ececece..speaking London adalah penting di saat genting..akakkaka
"Ini special diskaun kad puan, senang kalau puan nak pergi membeli belah di mana-mana saja..bla..bla.. nak pergi umrah pun boleh diskaun.."
Shit.. pandai nak gunakan umrah la, Islamik lah.. ceh.. Jangan terpedaya okeh..Lantas aku balas kembali..
"How much do I have to pay then.."
"Oh.. kad ini kami beri khas untuk puan..bla..bla..bla.."
"Ye la.. but then how much do I have to pay annually?" serius giler aku masa nih
"Oh. Hanya RM500 dan puan hanya bayar sekali seumur hidup.." sungguh WTF kan..
"In that case, sorry.. saya tak berminat."
"Oh..Ok, terima kasih puan.." the line went dead! Damn!

Kadang-kadang inilah antara cara nak bagi kita tertipu. Kalau dulu mereka akan nyatakan kebaikan kad mereka, lepas tu umpam macam-macam... pelancongan percuma la.. itu la ini la.. Diskaun beli barang.. Tapi sekarang ni mereka akan..

1. Tanyakan tentang kad kita sama ada hidup ke dah mampus ke..
2. Tanyakan tentang kaler kad korang.. kalau kaler gold or platinum lagi sedap la depa nak gores terus sampai papa kedana.
3. Tanyakan tentang nombor kad..

Bila dah start tanya macam tu, lebih baik korang cut off aje sebab once dia dapat your number, then you are in big trouble!

Sebab biasanya bank dia tidak akan tanya soalan itu semua. Sebab kita dah tentulah customer mereka dan semua data and number kita ada kat mereka. Mereka akan cuma..

1. Beritahu tentang nombor kad kredit kita
2. Meminta pengesahan dengan bertanyakan tentang nombor phone kita nak tengok sama ke tak.
3. Meminta pengesahan nama mak kita..

Dan kalau ada offer whatsoever, contoh kalau nak naikkan limit kad korang, depa akan pos dulu surat.

Itu baru bank yang betul! FAHAM?

Dan berbalik pada kad spesel diskaun wtf tadi tu.. satu je I oll nak habaq kat u olls.. Hello, I beli barang kat Tesco, Giant ngan Aneka aje.. itu pun bila ada SALE aja I pegi. Tak perlu la nak guna kad kau tu yang ntah ye tidak kesahihannye. Kalau nak pergi umrah pun, tak perlu la nak diskaun-diskaun ni. Sebab kalau pergi yang murah-murah sangat ni, boleh caya ke. Sat gi letak aku kat khemah mana hala tu.. Huhuhu..

Jadi, readers yang arif lagi bijaksana.. Please la jangan tertipu dengan pemanggil-pemanggil telefon yang menawarkan macam-macam ni. Depa ni saja nak cekak duit kita dalam kredit kad.. Lepas dah cekak terus hilang ditelan waktu.. Sungguh double U-tee-eff manusia spesis ini.

Harap-harap you alls tak tertipus.. FAHAM!!! (Macam cikgu besar masa ni...akakka)

Ini macam garang lah! Hasil culikan dari sini

No comments:

God Bless Us!

Daisypath Anniversary Years Ticker
Related Posts with Thumbnails