Friday, April 15, 2011

Dah takde duit nak bayar yuran, pepandai lak nak buat cerita

My sis buka sendiri dia punye kindergarten dan tuition center. So, bila kita buka sendiri, semua risiko memang kita kena tanggung sendiri. Dari A-Z. Kalau students tak bayar yuran, dia jugak yang merana. Itulah kekurangan bila kita bekerja sendiri. Tapi bagi dia, kepuasan lebih penting. Duit dia tak baper berkira sangat. Ada yang tiga empat bulan tak bayar, ada juga yang kaki kencing tak mau bayar yuran dia. Tapi my sister ni sabar tahap gaban. Eeee..kalau kena kat aku, memang hangin. Kot mana pun dia kata, dia nak bantu kanak-kanak tu. Ada yang betul-betul susah, tapi still nakkan education. Takkan dia nak halang.

Ok, itu citer pasal background tempat tuition dia. Yang aku nak highlightkan ni betapa parents yang kaki kencing ni saja nak cari pasal ngan my sister. My sister ni kan ke bela arnab. Tapi dia bela kat luar rumah. Pukul 6 pagi dia dah kemas semua arnab-arnab dia dan kunci kat luar rumah. Hoh.. aku pon takde nak kemas si Kitaro punye cage pagi-pagi buta. Taik-taik Kitaro pon aku kemas seminggu sekali. Tapi kak aku ni tiap-tiap hari dia bagi tukar suratkhabar dan siap letak habuk kayu tamo kasi busuk. So, you can imagine tahap kebersihan tempat tu la kan. Letak kat luar lagi.

Kemudian one day, budak ni didapati mendapat penyakit yang tak baik-baik. Asek demam la, selsema lah... kemudian parents ni siap kata arnab-arnab akak aku lah penyebab penyakit anak dia dan nak SAMAN kakak aku. Vavavava.. pastu aku pon selidik la, soal jawab dan sebagainya.. cara-cara penjagaan arnab dia kot-kot la dia tak bersihkan kandang.

Kakak aku pon story la sebelum budak tu masuk, dia dah tanya siap-siap ada allergy ke, apa ke.. mak budak tu kata takde masalah pun. Tup-tup nak sabit dengan arnab pulak. Rupanya kak aku kata mak budak ni dah baper bulan tak bayar yuran. Dah la tu, citer kat orang macamkan duit tu berjuta dalam bank. Sikit-sikit citer tentang kekayaan dia saja. Kalau dah kaya apsal lak ko tak bayar yuran anak kau kan.. Oh meng! Orang spesis ular ni memang tak boleh dipercayai.

Kot mana pun, kalau tak reti nak bayar, carilah tempat yang free untuk belajar ye..ada ke free? Nak masuk Kemas pun ada bayaran walaupun sedikit. Aku cakap dekat kakak aku, sabor je la Pek. Biasalah tu, dia ni takde duit dan ada banyak kelemahan, jadi dia buat citer suma tu nak nampak dia hebat padahal dia ni sama taraf ngan sampah aje... kita ajar anak dia elok-elok, macam taik dia bagi kat ko, aku rasa lebih baik la ko bagi balik anak dia tu kat dia, soh dia bela sendiri dan ajar sendiri. Bab yuran tu dia nak bayar ke tak, biarlah dia.. kot mana pun time akhirat besok dia akan cari ko jugak lah. Kalau dia nak saman ko pon, ko sediakan bukti-bukti ko tu dulu. Senang besok, pastikan ko dapat rekod perubatan dari doktor-doktor dan juga veterinar, tang mana boleh jadi penyebab penyakit kat anak dia. Hoh sungguh aku dengan orang spesis nih.

Moral of the story.. kalau dah takde duit nak hantar anak kat orang, jagalah sendiri. Tak pun, carilah yang berpadanan dengan poket ye. Lepas tu, jangan la pulak nak bikin cerita dan tabur pasir dalam periuk nasi orang.. sedarlah diri tu sikit, rumah awak tu dari besar dan menjadi semakin kecil.. eh.. kata aritu duit banyak..apsal tak beli banglo seploh tingkat? Hoh!

Sekian, macih..

5 comments:

Ah Win said...

sori cakap...tp org melayu mmg mcm ni lah...nak free or murah, tp servis 5 bintang

mcm aku kat sekolah aku ni lah...parents perasan golongan ELIT ..walhal biasa2 je..pandang cikgu mcm sampah aje..nak kata taraf tan sri...haram sekor pun xde..ceh.kakakkakaka

$&^%*#&(%#&)##&%)&%

Ticer Syah said...

mmg pon kan.. kalau nak sebis 5 bintang.. pegi la ke tempat yg betul2 5 bintang..hahahaa


manusia spesis ular sungguh.. dah tak mo bayar, buat citer mcm2 la..hoh

Ateh said...

aku siap call doktot hewan tanya pasal penyakit dr renab...dia kata tak de..chances very slim to zero...kalu adapun renab liar, kalu domestic memang tara melainkan budak tu very low antibodi...x mkn makann berkhasiatlah tu...aku dah slalu pesan kat mak bapak dwang ni jgn bagi mkn jajan merapu utk brain development...sbb bebudak ni suka nau bwk jajan sendiri bila dtg...dpt kat aku, aku soh makan bila balik umah nanti..time skola x leh mkn menda2 tu semua...doktot pun kata renab bukan punca budak tu sakit...mesti ada combination dengan allergy yg lain kalu betul dia tu allergylah...bagi makan anak ntah apa2...tu yg antibodi pun lemau....

toyolkiut said...

oh..
kt sebelah umah TK ada sorang ibu yg cmni..
asyik cakap besar je, ikan kembong konon utk kucing ia je mkn..
bnyk duit, mkn pun ikan mahal2 la..
tp utang kt pnjual ikan sampai ribu2.. pas tu cm2 alasan x mo byr..
huh..

Ticer Syah said...

apek:
kadang2 orang lebih suka nak letak kesalahan sendiri pada orang lain..itu yg jadi pesen tu..hoh!

TK:
Kadang2 orang cakap besor ni hampagass jua la spesisnye..akakkaa

God Bless Us!

Daisypath Anniversary Years Ticker
Related Posts with Thumbnails