Thursday, April 1, 2010

Senangnya jadi cikgu!

Kalau agak-agak jadi cikgu ni senang, meh la mohon masuk Institusi Perguruan. Baru kita boleh tengok senang ke susah jadi cikgu ni ye tak?

Marilah kita sama-sama lihat kerja seorang guru yang sangat senang nih. Supaya semua yang mengatakan tugas guru ni senang akan gembira dan mengiyakan apa yang dikata..

1. Guru sebagai tenaga pengajar.
Disini kita akan mendidik pelajar agar boleh membaca, menulis dan mengira dengan betul. Silibus harus dihabiskan. Kalau gagal pancung kapla..akkakaka..

2. Guru sebagai motivator/fasilitator
Guru harus tahu cara untuk memberi motivasi kepada bukan saja pelajar malahan kepada ibu bapa supaya ibu bapa tidak berasa tertekan dengan masalah pembelajaran anak mereka. Galakan dari guru selalunya akan menimbulkan semangat kesukanan di kalangan pelajar dan ibu bapa untuk terus maju dalam pelajaran dan ko-kurikulum..kakaka.

3. Guru sebagai kerani.

Guru juga dipertanggungjawabkan sebagai kerani. Mengambil data pelajar-pelajar, membuat headcount bagi setiap subjek yang diajar. Memasukkan markah ke dalam komputer untuk dianalisa dan dihantar ke PPD pada masa yang ditetapkan.

Selain daripada itu, guru juga kena isi borang maklumat murid terutama sekali yang mengajar Tahun 1. Guru juga harus memastikan nombor siri pelajar ditulis dengan terang dan nyata. Pen dan pemadam cecair hendaklah disediakan sendiri oleh para guru. Jangan nak berkira sangat...

Oh, terlupa pula. Setiap kali peperiksaan, guru harus mengisi markah bukan saja dalam rekod kemajuan tetapi juga dalam buku PEKA Sains, SBOA dan juga PLBS. Semua ini harus bertulis tangan dan banyak sekali ruang nak kena isi untuk setiap kepala murid. Kalau guru itu mengajar 3 kelas dengan bilangan 40 orang.. maka silalah kira.. saya ni bukan cikgu Maths...kuikuikui

Guru juga akan dipertanggungjawabkan untuk mengutip segala bentuk yuran-yuran pelajar yang beraneka jenis. Yuran untuk Wang Kumpulan SUWA, Yuran PIBG, Yuran Komputer dan Baik Pulih Buku dan juga Wang Insuran Takaful. Ada masa guru kena mendahulukan dulu duit guru. Sebab duit guru banyak, berlambak dan tak habis makan gamaknya. Sekiranya duit hilang dalam simpanan, guru harus mengganti kembali..sebab takde insuran untuk kehilangan wang. Begitu juga dengan kemudahan asas seperti laptop dan sebagainya, sekiranya dicuri.. guru akan dikenakan tindakan tatatertib.

Guru juga harus menulis buku-buku resit yang dah ditulis tu dengan terang, senang parents nak claim kat LHDN sok..akakakka

4. Guru sebagai jurulatih/perekatari/pereka fesyen
Ya, guru kena jadi jurulatih untuk melatih murid dalam apa jua acara sekalipun. Kerana untuk menjadi guru kenalah serba boleh. Mesti rajin turun padang dan melatih murid sekiranya dipertanggungjawabkan dalam bidang itu. Kalau tak reti latih, sila ambil jurulatih luar dan bayar jurulatih tersebut dengan duit sendiri sekiranya sekolah tidak mempunyai peruntukan! Setiap pertandingan yang diadakan haruslah disertai, kalau tak kena blacklist..kuikuikui

Bila dah masuk pertandingan, kenalah berani mencabar keputusan sekiranya mendapati keputusan berat sebelah. Ada brani?Kakakaka..Sapakah?

5. Guru sebagai pemandu
Guru harus membawa pelajar sekiranya pelajar tersebut mewakili sekolah. Harus membawa kenderaan sendiri. Selalunya guru yang berkereta MPV atau van yang akan mendapat lantikan sebagai pemandu sekolah yang tetap dan berpencen. Kereta salon turut digunakan sekiranya tidak ada guru yang berMPV atau bervan. Sekiranya berlaku kemalangan atau kematian.. sorry-- tidak akan dibackup oleh sesiapa. Malahan akan dicemuh dalam TV dengan menyatakan betapa cuainya cikgu tersebut memandu. Teringat kisah Arwah Kusymadi dan rakannya yang meninggal dunia ketika membawa murid mewakili sekolah. Bukan main marah lagi parents diatas kecuaian Arwah, tak terlintaskah di hati mereka bahawa mereka bertuah anak mereka masih hidup sedangkan anak-anak Arwah kehilangan bapa mereka? Sungguh kejam pihak media dan pihak ibu bapa tuh. Sedih aku (T_T)

7. Guru sebagai pegawai kebajikan, penyiasat persendirian dan juga polis pencen
Guru kena menyelidik latarbelakang pelajar dan memberikan borang kepada pelajar untuk dianalisa, kalau guru terlebih rajin, bolehlah membuat lawatan sosial rumah ke rumah bagi meninjau keadaan pelajar dan sekiranya layak, maka bolehlah pelajar tu menerima bantuan KWAPM. Sampaikan satu tahap aku kena tanya sorang-sorang dengan ayat ni.
"Rumah awak ada berapa TV?"
"Ada berapa kereta kat rumah awak?"
"Ada ASTRO tak kat rumah?"
"Apa nombor kenderaan ayah awak?"
"Awak datang sekolah naik apa?"
"Berapa ramai adik beradik.. berapa sekolah? Ada yang dah kerja?"
Soalan ditanya bagi memastikan hanya yang layak boleh terima bantuan.

Kita juga harus memastikan bahawa kebajikan murid dan juga ibubapa mereka turut terjaga. Kebajikan guru tidak perlu diambil kira sebab guru umpama lilin, membiarkan diri terbakar bagi menerangi orang lain.

8. Guru sebagai tukang masak
Ya, kena memasak ketika adanya perkhemahan. Kena tidur sekali dengan kanak-kanak bagi memastikan keselamatan terjamin. Aku suka betul time ni..akkakakaka

9. Guru sebagai pegawai kesihatan
Mengisi buku rekod kesihatan (terutama Tahun 1). Membawa murid ke klinik sekiranya murid tidak sihat. Mengukur berat dan tinggi pelajar adalah rutin terutama sekali pada awal tahun dan akhir tahun bagi memastikan murid mencapai tahap ketinggian dan berat yang disarankan oleh Kementerian Kesihatan. Nak-nak budak yang dapat RMT. Kena la kira perbezaannya..akakka.. negatip ka...positip ka..

Ada banyak lagi la.. aku tak larat nak senaraikan.. aku layan modul aku lagi bagus..akakkakaka

Sila senaraikan di ruangan komen.. Kalau boleh kat blog aku la. Kat pesbuk apahal..akkakaka

Sekian, selamat mengomen..

4 comments:

Ah Win said...

guru sebagai scapegoat.

anak bingai salah cikgu.
anak jahat pun salah cikgu.

anak pandai..oh itu baka-keturunan-genetik ibu bapa

ape tak puas hati..sila lah anggap guru sebagai punching bag utk dibelasah sesedap hati masa mesyuarat PIBG.
masa ITU je nmpak muka...

masa nak amik kad profil,sukan tahunan,solat hajat..tak nampak pulak 'batang' tu (batang hidung okeh...itu maksudku..kukukukukuku)

sekian (er...berapa markah nak bagi ni?)

ONE ZABA said...

jangan lupa , guru juga buruh alam flora dan indah water.

dan terkini ramai guru dah dapat penyakit kancing gigi pasal selalu sangat kena saman dek mak bapak

Ateh said...

kakakkaka..hanya org yg brani mati je leh jadi guru...hanya org yg flexible jer leh jadi guru..kalu suka berkira keja..x payahlah...dok umah dediam...hanya org yg minat aje yg leh jadi guru..kalu x suma akan rasa membebankan..

Ticer Syah said...

awin:

kata2mu benar belaka..akkaka..aku bg ko splo markah..akakka

punching bag, panchung kapla.. suma leh letak kat cikgu.. kalau buleh, nak belasah betul2.bio ckgu mati terus..akkaka..

aku heran gak..geng2 polis, askar dan beberapa kerat orang gomen, dapat baju pree, kasut pree, stationery pree...
cikgu? pen tamo bagi kah? kakakkaa... tunggu hari guru je la..berlambak pen..akakaa..aku sukak pen merah..akkaka

ada satu parent skola aku ni, suka bebenor cari kesalahan guru. aku rasa dia ni keje dia mmg carik salah cikgu kot. sbb asek ada kat kantin, kat dewan, dok perati cikgu wat per..mcm tootttt aje. pehtu time meeting PIBG komplen tak hengat..padahal anak dia tu asek2 buku tak bawak...semedang buku tarak.. cek dalam beg buku rojak tuuuu.. agaknya pak dia sbuk sangat nk jaga tepi kain cikgu sampai terlupa nengok buku anak..akkaka..sabo je lar.

oneZ:
btoi2.. parents suma tahap dewa sekang..tak ble sakap apa pon. kastemer olwiz rite..kakaka..guru ibarat lilin dah tak ble pakai..guru ibarat punching bag..akkaka..lebih sesuai..

apek:
aku dah lama berani mati..akakkaka..seb bek masih hidup lagi..kuikuikui

God Bless Us!

Daisypath Anniversary Years Ticker
Related Posts with Thumbnails