Saturday, May 2, 2009

Read Easy with Salman


Adikk.... tengok cards tuuu...

Susah betul ajar budak kecik ni untuk membaca.. sebab dia prefer main aje dari nak baca. Aku amik masa 3 hari untuk bagi dia memorize 5 jenis bunyi -- /k/ /æ / /t/ /b/ /o/ (c,a,t,b,o). Alhamdullilah dia boleh kenal kesemua bunyi yang aku ajar. Tapi memang mencabar nak-nak kalau dia sibuk nak main toys. Dan si kenit ni paling suka padankan huruf yang sama.. aku ada sediakan dua set huruf, satu yang macam dalam gambar kat atas tu.. satu lagi yang aku buat pakai kertas pasir. (Nanti bila pree aku tunjuk hat kertas pasir tu nooo..)

Tapi kalau bab lagu Salman memang cekap... tapi suma lagu phonic je la.. alaa.. lagu Cory Cat tu.. suma lagu berkaitan dengan phonic yang ada. Memang seronok bila tengok dia boleh kenal bunyi dan juga simbolnya (siap ada action lagi). Aku punya cabaran sekarang ialah memadankan tiga huruf dan memblendkannya supaya dibaca sebagai satu perkataan. Cth: c-a-t = cat. Dok ajar hat ni masih lagi dia baca secara asing-asing.. tak reti nak blend bunyinye lagi.

Coba nengok gambar tu, kalau ada car... dia akan belajar kejap aje..pastu dia akan terus cakap.. car..car.. tandanya nak main car lah tu.. sabo je la kecik.. seb bek ko kecik lagi.. hoho

Macam mana korang ajar anak korang membaca plak ek? Meh la bagi tips kat aku ni hah..

No comments:

God Bless Us!

Daisypath Anniversary Years Ticker
Related Posts with Thumbnails