Monday, January 30, 2012

Bila mana drilling itu sangat penting.

Kengkadang jadi cikgu ni kita terlepas pandang tentang perkara yang penting iaitu drilling. Drilling bukan bermaksud kita drill tembok ke haper ke, tapi kita panggil sebagai latih tubi. Bila benda diulang-ulang selalu, maka akan terlekat teruslah dalam kepala kita. Macam jugak menghafal sifir. Bila hari-hari dok baca, dah tentu sikit sebanyak akan lekat di kepala. Bila mengajar bidang bahasa, lebih mencabar sedikit dari mengajar Maths sebab Maths akan ulang formula yang sama untuk mendapatkan jawapan. Berbanding dengan mengajar bahasa ni, kena selalu buat latihan supaya ejaan mereka mantop dan tip top.

Bila nak ngajo tatabahasa pun kena selalu buat latihtubi sebab benda tu bukan leh hafal ke haper ke. Kena drill all the time baru la nak lekat kat kepala. Bila kurangnye drill, maka budak pun mudah lupa. Kita yang dah senior ni pun kengkadang ada masa lupa nak eja certain words kan.. Admit it lor.. kakaka..

So, last week I thought my kiddies about Gender. Terang punye terang punye terang.. Ok, terus bagi exercise.. amek dalam textbook je pon. Tak campur lagi hat amek kot luar.. Dan dalam kita dah explain tadi, still ada jugak dok tanya.. ticer.. princess untuk masculine apa.. etc.. etc..

Dan ada jugak dok tanya lagi.. ticer.. kalau lady apa plak... Oh.. takpe.. kita bilang lagi sama mereka.. (Dalam drilling kita mendrill lagi ok)

But then, I did not expect to get the answer like down here...


Ok la tu.. ikut phonic la kata..

Sekian, selamat bergentel oke.. kuikuikui

No comments:

God Bless Us!

Daisypath Anniversary Years Ticker
Related Posts with Thumbnails