Sunday, August 14, 2011

Kenapa harus dengki pada blogger yang follower ramai?

Heran juga sejak dua menjak ni saya dok baca kat blog-blog orang famous ni, dok merintih la orang dok dengki kat mereka. Dengki dari segi traffik, dengki dari segi follower, senang cakap, income kawan tu tinggi, maka tetiba terbit rasa tak puas hati.

Bagi saya la, buat apa la nak dengki-dengki. Apa yang penting entry blog korang tu bagi la mantop sikit, lepas tu bagi ada spark jadi orang akan datang dan baca tanpa henti. Bila tak update, orang mula tertanya-tanya. Itu baru betul. Jangan dok sibuk baca blog orang lain dan terus dengki sebab follower kita tak sama dengan dia. Adoi... pening macam ni.

Macam saya ni kalau nak ikutkan dah lama dah berblog. Sejak tahun 2007 lagi dah mula main blog. Dan sampai sekarang follower pon tak sampai 300 orang. Kesian kan. Tapi adakah saya harus sakit hati pada sahabat saya Si Manis yang baru aje tahun ni mula berblog, tetapi sudah mencapai follower hampir 600 orang. Wahhh.. itu kalau kita nak kira dengki memang boleh nak dengki. Tapi kita kena la tengok hasil tulisan kita tu. Kalau skema aje, orang tak berapa nak baca. Dan kalau tak rajin nak promote blog, pon takkan jalan juga. Jadi kedua-duanya kena seiring.. RAJIN adalah rahsia dan senjata sebenar-benarnya. Kalau tak rajin (macam saya nih) memang la dok kat takuk tu aje.

Macam mana nak rajin? Tentulah dengan melibatkan diri dengan kelab-kelab blogger yang ada di facebook atau di tempat lain. Kat situ, promotelah blog korang. Bukan payah pon. Bagi link dan komen la sikit-sikit. InsyaAllah orang masuk. Kalau dah orang masuk tu, bila mereka berkenan, mesti mereka jadi pengikut tegar.. Kehkehkeh.. Time ni la nak tekel peminat korang tu. Kalau citer tak syok, orang tak datang dah ehhh..

Sekian, macih!

3 comments:

Ah Win said...

ehehe..blog aku baru 122 follower..ko pun baru jadi follower aku yg ke 120 (alasan: lupa nk polo) akakakakka..geli bulu ketiak la sangat kak bedah dengor..

ape pun...aku ingt nak slo-down sikit perihal berblog ni..nnt aku stori...ciao

Ticer Syah said...

ko nye tmpat polo aritu terletak nunnn di bawah sana lor.. aku baca atas2 aje..akakakka

harus sembanggggg..

simanis said...

Malu i weh... Kena rajin membalas jejak dan berkunjung ke blog kawan2 via shoutbox tu ok... Hihi happy blogging okeh!

God Bless Us!

Daisypath Anniversary Years Ticker
Related Posts with Thumbnails