Tuesday, April 5, 2011

Operasi Mencilok Padi



Keturunan saya memang bersepah. Dari utara sampailah ke selatan, mesti terselit keturunan saya. Dasat kan. Maklumle, keturunan Jawa, haruslah rata merantau. Tak main la dok setempat aje. Lari setempat takpe gak, leh mengeluarkan peluh..kakakka..eh..merapu lak.

Jadi, kali ni saya nak story pasal kegigihan saya mencari padi. Hoh.. sekarang ni kan ke musim padi. Kerat situ sana sini, jalan raya mesti ada tanda-tanda tanah yang kotor hasil daripada jejak si mesin padi. Masa duduk Melaka payah nak tengok senario padi memadi nih. (ada ke ayat padi memadi..akkaka) So, masa memula pindah sini cam gayat lak tengok padi banyak tak hengat.. kakaka..asek-asek posing kat bendang.. asal jumpa bendang aje posing, asal posing aje jumpa bendang.

Oleh kerana kehebatan keturunan saya yang suka merantau ni, maka terjadilah kami adik beradik ni berada dimerata negeri. Kehkehkeh. Dua di Kota Singa, dua di KL, satu di Kelantan, dua di Melaka dan satu di Kedah. Ngehehe. Bukan itu saja, sepupu sepapat pun meriah dimerata tempat. Kalau ikut style Babah saya dulu, bila aje school holiday, Babah mesti dah call sahabat handai dan saudara mara kat area yang kitaorang nak terjah dan bermalam di rumah mereka. Lebih mesra alam kata Babah. Kakkaka..

Ok, kembali kepada tajuk di atas.. anak sedara saya yang cun melecun ni asked me to get this padi untuk membuat assignment beliau. Maklumle, duduk di Singapore, mana nak ada padi live. Ayam hidup pun susah nak nampak, inikan pula padi. Kuikuikui. Kalau balik Melaka, mesti dwang kompius antara lembu dan kerbau. Sadis oh sadis.. Baeklah, bila dah disuruh mencari padi.. maka.. saya pun... Dok pikio camner nak amek. Maka saya buat announcement di perhimpunan pagi.

"Sapa mak ayah dia ada bendang angkat tangan???!!!"

Wah, respon sangat baik. Bila ditanya pula soalan berikutnya..

"Boleh tak bawak kat Ticer esok padi yang hangpa kerat siap2?"

Pakat geleng plak dak..hanya sorang dua aje layan.. cisss

Nak tau kenapa?

Sebab inilah. Sudah dikerat lorrr... Takde sisa baki yang tinggal. Sungguh hangat ati time nih.. Panic attack mula melanda. Dateline sudah mo dekat.. itu padi takde lagi..hohohoh..

Salah satu cara ialah mencilok padi dibendang sapa-sapa.

Berjaya mencilok padi. Tapi takat 4 batang aje. Yana kata tak cukup. Nak dalam lima puluh batang.. What The Paddiiii!!!!! Die die die.. Itu malam titon tak lena.

The next day, before off-ing to school. Ada ke word offing? Suka ati aku je nak guna kan...kakakakka.. Masa mandi pagi tu, otak dok ligat pikir sapa la mangsa yang soh cari padi nih. Hoh. Incik Hubbynye kengkawan bila ditanya dok nanti-nanti.. Dei.. clock is ticking la dei.. Vavava..

Ntah macam mana, teringat kat Sir Sabri. Haaa..idea bijak sebab dia selalu MIA nak-nak kalau tiba musim padi. Bila sampai sekolah, terus meluru cari dia. Hoh, jumpa gak. Kuikui.. Beliau kata ada dan akan bagi. Jadi pada satu petang yang ceria, teruslah ke rumah dia. Ingatkan dapat la sebeg plastik sebab nak sikit je.. Sekali..


Hambek ko.. Nahh.. leh buka kilang padi lepas nih. Kakakkak..

Sungguh berterima kasih sama Incik Sir sebab sudi keratkan padi untuk I. Nanti I belanja you makan ek.. kekeke

Bila dah dapat padi, terus pulang ke rumah dan otw nak pulang, layan aje la gambar-gambar kedamaian Mr Padi and the geng.


To Yana.. this is the mesin padi. The one that collect the padi before they bring the padi to the factory for the next and the next and the next step. Kuikuikui


Happy Padi-ing..akkakakka

No comments:

God Bless Us!

Daisypath Anniversary Years Ticker
Related Posts with Thumbnails