Thursday, April 7, 2011

Hari Mengeja Seluruh Kedah!

Last week, dapat surat tentang Spelling Day ni. Program ini akan berlangsung secara serentak untuk semua students Year 4-6. They need to listen to the words from the radio and write it out. Oleh kerana mula awal (around 10) maka mereka pun direhatkan awal. Takut kelaparan terus tak boleh nak concentrate.

Dalam jam 10, semua dah dok dewan. Kami dok ingat acara mula kol 10.30. Nasib baik test power radio, tengok-tengok dah mula dah. Kelam kabut lah semua orang dok suruh students tulis perkataan keempat. Hoh! Giler kentang. Kakakaka

Tulis jangan tak tulis..

Words yang dia announce ada yang susah ada yang senang. Yang paling tak tahan cara sebutan, memang ikut kamus giler lah.. hahahah.. Perkataan Veal didengari seperti perkataan View.

Ada juga words yang susah dan tak pernah ada dalam buku teks.. contoh macam CRECHE yang mengeluarkan bunyi /kresh/ -- klik sini untuk mendengar sebutan.

Lain-lain perkataan macam auctioneers, quintuplets, patronise (ramai eja Petronas...harharhar), eloquent (bunyi macam elephant dan ramai tulis elephant..kakaka) dan macam-macam lagi lah.

Lepas first round, ada break dalam 10 minutes. Time ni aku terus announce balik words yang telah disemburkan dengan penuh keomputihan. Aku pon ikut keomputihan dalam menyebut perkataan tuh. Kakakak. Giler mikropon la kata..akakkak

Yeee.. ini sekgu sudah giler mekropon..kakakak

Masa second round perkataan memang susah giler...sampai sekgu pon penin nak eja. Dalam 15 words, ada la beberapa orang yang dapat 3 aje betul. Lain suma sifar.

Kuikuikui

Cik Munirah tengah tulun cek budak reti eja ke dak..

Bila dah habis, pakat cek jawapan sama-sama. Lepas dah cek, tanya pulak kat students..

"Ok, siapa yang masa first round, salah semua sekali?"

Melambai-lambai tangan yang mengaku salah semua.. huhuhu.. terus diasingkan kebelakang. Kemudian terus aje cek baper betul dan cari peserta yang dapat jawab banyak betul. Hehehe. Ada juga masa 1 round salah, tapi masa second round ada pula dua perkataan betul. Bila ditanya..

"Which one yang you betul?"
"Err.. disss..disss.."
"Gimme your book!"

Ada kesan pemadaman.. ceh.. nak sebut DISCIPLE pon tak reti.. apsal tetiba lak ko boleh eja betul. Nak tipu la tuh. Hoh! Toksah la nak tipu-tipu cikgu ye. Cikgu ni suma terer. Ada pengalaman banyak dah. Kalau takat nak tipu pesen ni.. sambil terkentut I tau you ni tipu. Hoh!

Hadiah untuk pemenang.. Hehehe.. Sebenarnya hadiah ni untuk every class. Tapi sayang, hat kelas belakang takde yang betul pon. So, mana boleh bagi hadiah. Jadi top 18 je la yang akan dapat hadiah. Setakat betul 1-2 tu takde dalam list. Kesian. Huhuhu..

Kot mana pun, congratulations to all winners. Selamat mewakili sekolah kita yo!

No comments:

God Bless Us!

Daisypath Anniversary Years Ticker
Related Posts with Thumbnails