Saturday, March 5, 2011

Anjing Panas Tergolekkkk..

Hot dog roll without serbuk roti...

Hari ni pula saya coba membuat anjing panas tergolek. Kahkahkah.. Dalam bahasa penjajah ianya dipanggil sebagai Hot Dog Roll... kehkehkeh. Bahan-bahan dia super mudah.

Hanya perlukan..
Bahan A
1kg tepung gandum
1 paket kecil Instant Yeast (I pakai Mauripan)
1/2 cawan gula (dibancuh bersama air suam terlebih dahulu sebelum korang masukkan ke dalam adunan)
Mentega 1/2 cawan

Bahan B
Sosej 30 batang. Brand apa pun takpe... hehehe..

1. Mula-mula, campurkan semua bahan-bahan dan uli sampai ianya sebati.. Adun sampai tidak melekat di tangan okeh...

2. Sambil-sambil tu, letakkan tray dengan tepung so that once kita dah uli dan letak hotdog roll, hotdog roll takkan melekat sementara nak tunggu mereka naik...akkakak

3. Ok, balik pada nombor 1 tadi, bila kita dah pastikan adunan dah sebati, kita cepat-cepat bentukkan doh itu dalam bentuk bola siap-siap.. Senang kita nak roll kejap lagi. (Maap le takde gambo time ni, sebab masa ni kamera lupa bawak. Buat kat rumah jiran pulak tuh..Huhuhu)

4. Bila kita dah buat bentuk bola tu, terus aje kita gelekkan jadi macam memanjang.. di hujung tepung yang dah digelek tu, pastikan ianya nipis sekali.. Di bahagian nipis tu, ambil pisau dan buat tiga larikan (garis panjang dalam setengah jengkal). (Susah sungguh takde gambar, nanti esok saya try buat sekali lagi dan masukkan gambar.. tak puas hati rasanya bila tiada gambar..)

5. Ambil sosej dan letakkan di hujung yang tidak berlarik dan golekkan mereka. Bila dah habis golek, letak atas tray yang bertepung tadi.

Macam ni, tapi yang ini telah diletakkan serbuk roti (saja nak try tengok jadi apa..) Nasihat saya.. takyah letak..akakkakak..sebab bila goreng, serbuk roti ntah kemana pergi..hampeh.. Sekarang, nampak tak hasil larikan tadi.. yang tiga larikan tadi tu akan jadi macam gambar.. saja nak bagi cun jaaa..

Masa ni, kita kena biarkan dulu sebelum digoreng. Biarkan dalam hrmmm.. tak ambil masa plak tadi, agak-agak dah naik dan gebussss.. bolehlah kita menggoreng.

Bila goreng tu, kena guna api sederhana dan kena selalu golek-golekkan dia. Jadi warna gorengan akan jadi sekata..

In case kalau you nak simpan untuk beberapa hari (ala-ala frozen la kan), make sure you goreng separuh masak dulu, masukkan ke dalam Tupperware (kalau takde boleh order kat I..akakkaka), tunggu sejuk baru masuk dalam peti ais okeh!

Selamat mencoba hanjeng panas tergolek dog! Kuikuikui

6 comments:

Ateh said...

mcm lucah je gambo hanjeng tergolek ni....akakakaka

Ticer Syah said...

kahkahkah.. asek hengat lusah aje..akkakak

Anonymous said...

serbuk roti tu macamana nk dpt?

siap beli ke atau kena sagat roti??

Ticer Syah said...

itu serbuk roti leh kita cari dekat kedai kek.. ada jual.. mudah dan tuntas..kehkehkeh

Anonymous said...

ape2 kedai kek ke?
secret recipe??

Ticer Syah said...

ha ah..mana2 kedai kek pon bole.. musti ada jual punye.. kalau leceh nk cari, suruh orang kedai tu carikan.. ada dua kaler.. oren ngan putih.. kalau hat oren orang selalu beli utk buat nugget.. hehehe atau nugget maggie bersama daging kisar..

nk tau cara nk buat.. klik kat label recipies.. hehehe

samat memburu serbuk roti u ols :p

God Bless Us!

Daisypath Anniversary Years Ticker
Related Posts with Thumbnails