Thursday, November 25, 2010

Tetiba teringin nak makan serawa pisang!

Sebelum cuti sekolah hari itu, Ustazah Umi Shitah ada membuat serawa pisang untuk aku. Dah aku cakap aku teringin nak makan, dia pun buatlah. Bila dah buat tu, wajib la aku makan dengan penuh perasaan kan kan kan...

So, masa balik Melaka haritu, Omak pun ada le bagi aku 4 sisir pisang. Setelah disedekah ke jiran tetangga, ada lagi balance pisang yang tinggal, maka aku pun terpikirlah pasal serawa pisang nih. Terus la aku call Omak. Omak pun apa lagi, dengan kepakaran yang ada Omak pun menurunkan le ilmu yang ada... heheh..(apa da.. sikitnye senang pon tak reti nak buat)
Bukan tak reti ok..tak amek pot pon.. bila teringin baru la belajar..akkakkaak

Bahan-bahannya ialah:
Santan Ayam Brand hat kecik tu - 1 kotak
Gula Melaka yang dibeli di Singapore - 2 biji
Garam dan gula - secukup rasa
Pisang - ikut suka la nak letak banyak mana pun
Sagu- pun ikut suka...
Air - ikut suka

Kiranya korang kena pandai-pandai agak la.. aku ni rasa banyak kali. Agak-agak dah best, baru la berhenti meletak bahan..akkakak


Potongkan pisang tu besar gabak, so rasanya akan jadi mantop..

Masukkan air, santan, gula, sagu dan kacau dengan penuh kasih sayang... pastu masukkan pisang.. senang seh..nyesal tak belajar awal-awal..akakka


Ni bila dah siap. Aku guna periuk Vision yang paling besar nak masak ni. Pastu leh pass kat jiran tetangga... Memang sedap..kalau tak caya, tanya lakiku..akkakak.. dia kata sedap.. kan kan kan..

Kiranya malam tu kenyang la jugak..hehhehhe..

Sekian, resipi hari ini..akkakak

2 comments:

Fitrihadi said...

perghhh sedap siot!! pandai gak masak ek hehe

Ticer Syah said...

hehehe.. main belasah je nih..akkaka..sila cuba sndiri di rumah anda..kekeke

God Bless Us!

Daisypath Anniversary Years Ticker
Related Posts with Thumbnails