Tuesday, May 11, 2010

Membersih kandang arnab milik Shaggy Chenta!

Nak membersih kandang renab ni bukan susah mana pun. Yang penting rajin dan rajin dan juga rajin!

First make sure korang ada penyodok macam ni. Khas untuk mengangkut bahan buangan yang dok ada dalam tray kat kandang dia. Ada paham?


Boleh didapati di mana-mana kedai pet shop yang berdekatan.

Bila dah cuci tray najis dia, maka hendaklah kita biarkan tray tu kering sebelum kita letakkan kertas suratkhabar dan juga habuk kayu. Habuk kayu ini bertujuan untuk menyerap air kencing dan juga najis si arnab tu tadi. Meminimakan bau hanceng kencing Shaggy. Sebab najis depa tu kering and bulat-bulat. Senang mau sapu ja lor..


Ni la dia habuk kayu yang dimampatkan. So, bila dah dimampatkan, ianya akan berbentuk macam ni. Bila nak guna, just korek-korek aje kepalan habuk kayu tu, dan leraikannya ke atas tray.

Macam ni la.. kasi rata jer habuk kayu tu. Tak sampai RM 10 pun benda nh :). Satu batang habuk kayu tu boleh tahan sehingga 5 kali pembersihan. Mengikut saiz kandang renab anda la.. hehe

Sesudah diletakkan ke dalam tray, masukkan tray ke bawah kandang. Sila lock pula tray tu sekiranya kandang korang ada lock. Heheh

Tolak pelan-pelan bagi mengelakkan tumpahan habuk kayu berlaku.


Ok, sekarang sudah clean. Kalau najis penuh, bawah tray kelihatan gulap gulita..kakaka


Begitu happy Shaggy makan dengan rumput kering dalam kotak. Agak adventurous kata si Arrpek kalau renab makan dalam ni. Yang aku tau, si Shaggy suka bebenor menterbalikkan kotak untuk mendapatkan rumput-rumput dalam nih.


Lepak kekenyangan. Kakakka

2 comments:

ONE ZABA said...

bila la nak makan sate arnab ni!!!!

Ticer Syah said...

kakaka.. p kat kedai satay hj samsuri kajang.. ada satay renab..kakakka

God Bless Us!

Daisypath Anniversary Years Ticker
Related Posts with Thumbnails