Sunday, November 15, 2009

Bila nak tutup skola...

Kadang mesti golongan bukan cikgu heran, apa ye cikgu-cikgu buat bila nak tutup skola nih. Cikgu ni mengajo ke tak...cikgu ni asik nak organise jamuan je kah? Cikgu ni mesti bersuka ria tak hengat donia nih.. wakakakkakaa.. adakah betul tekaan korang? Takpe.. ikut suker la nak pikio apa pon.. Aku pon malas mo layan. Tapi kat sini aku mau share, apa yang cikgu-cikgi buat time nak tutup skola..
Kalau setakat meeting tu perkara enteng aja deh.. Sambil-sambil tu sila cuci mata kasi terang benderang sket noooo.. takde la asik buta tuli ajo..wakakakak...

Seminggu atau dua minggu sebelum tutup skola...
1. Mesyuarat tutup sekolah mestilah diadakan.. untuk memulangkan kembali segala buku-buku, peralatan-peralatan, laptop-laptop (milik sekolah) kepada pejabat, untuk dapat tahu kelas mana kita nak kena jaga taun depan.

2. Yuran-yuran mestilah dikutip sehingga ke tarikh akhir..kalau masih ada lagi tidak bayar yuran, cikgu-cikgu yang baik hati tu silalah tolong bayarkan.. (tak koser aku..aku tuntut selagi boleh..) Tak cukup dengan menuntut, aku selalunya akan tulis surat chenta menyatakan baki yang masih belum jelas.. sungguh hoh la jadi ceti ni kengkadang! Sabau je haku! Wakakakaka... relek2..small matter!

3. Memastikan semua buku sudah disemak! Penting ni wehh..

4. Memastikan segala rekod-rekod School Based Oral Assessment telah lengkap diisi satu persatu. Kalau satu kelas anggaran 35 orang murid, kalau 3 kelas? You do the maths! Selepas itu, untuk guru kelas seperti aku...pastikan Rekod Profil murid telah siap dimasukkan markah-markah yang wajib ada beserta dengan percentage dan maklumat yang berkaitan!

5. Pastikan data murid dikemaskinikan di akhir tahun ni, terutama sekali murid-murid yang mendapat Rancangan Makanan Tambahan. Jangan lupa timbang dan ukur ye cikgu-cikgu sekelian!!!! Penting ni untuk data depa tahun depan! Ya.. data dan data dan data!!!!


Ketinggian diukur ye! Penting diukur pada awal dan akhir tahun, so kita bleh tahu berapa dia punya ketinggan dan juga berat. Adakah meningkat? Atau sebaliknya... hiuhu..Sila pelekatkan menda alah ni dalam kelas supaya senang nak mengukur tuuu..


Timbang berat plak dah... untuk memastikan kumpulan ini mendapat zat makanan yang dibekalkan kanak-kanak!

6. Pastikan segala peralatan di dalam kelas dikemas dengan elok dan rapi. Meja dan kerusi haruslah disusun pada hari last skali kat skolah. Time ni ramai manusia sudah start ponteng! Kalau satu kelas tak datang, cikgu le susun sendiri ye.. Dah nasib badan...ngeee..haru-haru!

7. Hujung tahun juga merupakan musim LDP (Latihan dalam Perkhidmatan). So, time ni la kena buat kursus belah petang.. boring..boring..dan boring..

Meeting cum LDP..tak tau lah.. ngantuk bangat..layan zzzzZZZZzzzz lagi ...

8. Mengadakan hari bertemu waris. So, parents kena datang ke sekolah dan menandatangi rekod profil. Esok adalah harinya.. Huhu.. macam-macam ragam ibu bapa boleh dilihat. Ada yang yang senyum, ada yang tidak.. sungguh hoh la..

9. Mengadakan jamuan kecil untuk anak murid yang telah bersama-sama suka dan duka bersama cikgu-cikginya. Jamuan untuk Tahap 1 akan diadakan pada hari Isnin. Mesti syoknye la...hehe..



Masa ni baru nak habis banjir..Sekarang jalan ni sudah ditutup.

10. Dan ada banyak lagi..geng cikgu silalah tambah..nanti I update ye..

Ok la, nak tido dulu..nite!


1 comment:

ONE ZABA said...

musim -musim ni lah sibuk nak buat kursus jauh-jauh. nak pegi ganu ni.

God Bless Us!

Daisypath Anniversary Years Ticker
Related Posts with Thumbnails