Friday, March 16, 2012

Projek pertama lepas pantang..

Oh noes.. ini bukan projek gitu-gitu.. pergh.. mementang lepas pantang.. abes dok ingat yang gitu-gitu aje.. kakakkaa.. Ini projek masak-masak tanpa henti yang telah terhenti selama 44 hari. So, masa hari ke 45, terus aje kita mulai... (how to kurus like dis??)

Ini suma sebab dok rajin sangat merayau kat blog ini. Memang la tuan tanah itu rajin benor memasak sampai kita tengok air liur boleh menjejes cecah lantai. Maka bila melihat sejenis puding ni, terus aje hatiku membuak-buak nak buat. So, malam semalam after sending the kiddies to their art class, terus aje kita meluru ke Tesco untuk membeli dan belah poket sampai kering.. ciss.. Maklumle.. kat mini market TTS takde plak clear jelly.. hampagas sungguh.. jadi alasan sungguh kukuh untuk shopping kat Tesco nak-nak bila dah tunjuk Encik Hubby gambar puding yang mabeles itewww..

Ini gambar dalam blog Masam Manis. Pinjam ye.. Lawa kemain kann.. Tu pasal le Encik Hubby kasi lulus sebab dia pun rajin bab makan-makan ni. Kekeke.. Dia siap tanya.. pisang nak buat lagu mana.. kita terangkan pada beliau, pisang itu harus kita kukus dan craftkan macam bentuk bunga.. (tapi ada ke kerajinan nak buat crafting bagaiii)

Dan memandangkan kat rumah segala ramuan ada kecuali itu clear jelly, maka pulun la nak bikin. So, resipinye pun diambil dari blog Masam Manis tu. Hehe. Tiru bulat-bulat... Meh kita tolong kopipeskan..

PUDING PISANG GULA MERAH

Bahan 1
1 bungkus serbuk agar-agar putih
150 gram gula Melaka - diracik halus
50 gram gula pasir
2 helai daun pandan yang disimpulkan (tapi I tak pakai pun sebab takde daun pandan..cit)
700 ml santan
Secubit garam
Pisang tanduk (dikukus dan dibentukkan bunga)

Bahan 2
1/2 bungkus serbuk agar-agar putih
250 ml air
100 gram gula Melaka - diracik halus
50 gram gula pasir
2 helai daun pandan yang disimpulkan

Sediakan acuan bulat (or whatever acuan that you have)

Masak agar-agar, gula Melaka, gula pasir, daun pandan, santan dan secubit garam dari BAHAN 1 hingga mendidih dan agar-agar larut sepenuhnya.
Angkat dan bahagikan kepada dua bahagian.
Tuangkan satu bahagian adunan kedalam acuan 1/3 bahagian dan sejukkan.
Aturkan hiasan pisang didinding acuan - ketepikan.

Masak agar-agar, gula Melaka, gula pasir, air, daun pandan dari BAHAN 2 hingga mendidih.
Angkat dan tuangkan kedalam acuan hingga 2/3 bahagian dan sejukkan.

Tuangkan lebihan adunan pertama ke atas agar-agar. Sejukkan.

Simpan dalam peti ais untuk rasa yang kewl....

****

Bila buat dalam cup yang dok ada kat rumah nih, boleh la dapat 18 cups dan juga 2 tupperware bulat (saiz yang kekanak riang dok bawak bekal ke sekolah). Kira banyak la jugak. Maklumle di hari Jemahat yang mulia ni haruslah kita sedekah kat jiran-jiran yang dah berbudi kat kita.. kekeke.. Jiran lain tak baper mesra alam.. jadi nak ketuk pintu depa pun malu. Lagipun.. 18 cups saja maa.. Satu rumah bagi 5 ketoi okeh. Dua rumah dah 10 ketoi.. Belennye tuan tanah bedal.. Kakaka..

Ini lah bekas pinky yang I dok guna..

Masa dok masak agar-agar, si Hyder dah mula start engine, maka kena la dukung dia dengan penuh perasaan kasih dan sayang aicehh... sampai lena balik la kiranya budak kecik nih.. (New mommies.. don't try dis at home ok.. I takpe.. dah berderet anak..akkaka)

Kalau gambar kat atas tadi tu kemain la santek dianye puding kan. Ada bunga pisang bagaiii.. Kita takde la nak nyempat crafting gitu. Cuma sempat potong-potong ikut suka den. Nak-nak Encik Hubby dah balik semayang jemahat.. lauk lunch tak siap lagi.. apada.. kakakka.. Dan bawah ini lah hasilannye..

Sedia untuk dipos kerumah jiran... Yeeehawww.. ada nampak ka itu pisang? Jadi la kan.. First attempt nak buat jelly nih. Tak pernah try pon sebelum ni. Asek beli yang ready made sajorkk.. Kat pasar malam kan ke berlambak. Kuikuikui.. So, dah terer (kununnye) bolehlah bikin sendiri uols..

Kalau nak buat sebagai dessert masa tawen-tawen kat meja perantin memang la sesuai. Cuma kena cari acuan yang comey dan pisang itu haruslah kita bentukan.. Kerastangan la kome.. kakakkaka.

So, apo lagi.. silalah menerai dirumah sendiri ya tuan-tuan dan puan-puan.. Kehkehkeh

2 comments:

Liza Abu Bakar said...

ha..ha.. balas dendam nak makan ke ni? sabar2.. kena elak makan yg sejuk2 lagi. anak ke berapa? kak liza pun ada jamu untuk di makan sepanjang hayat lebih2 lagi lepas pantang. jaga diri & salam kat baby comel.

Ticer Syah said...

kekeke... harus balas dendam.. akakaka.. tensi dok dlm pantang.. ngehehe

God Bless Us!

Daisypath Anniversary Years Ticker
Related Posts with Thumbnails